tisdag 21 januari 2014

Offenbach, Här står jag framför er helt naken, Joyce Carol Oates, Kungliga Operan, The Emperor

I morgon ska jag gå på Kungliga Operan. Jag ska gå mycket på Kungliga Operan i morgon, om man med att gå mycket på Operan kan mena två gånger. Jag ska se ett rep av Dansverket Emperor på dagen, och på kvällen ska jag se Andrea Chenier. 
The Emperor är ett dansverk i två delar, av två olika koreografer. Första delen, Exposition and the Body, koreograferas av Örjan Andersson, som gjorde den av mej mycket beundrade Karmer Kring Blå (LÄNK), och del två, Gaìté Suédois görs av Jo Stømgren, som jag tror gjorde ett verk om fotboll jag såg på Dansens Hus för väldigt länge sen.
Jag kollade upp Emperor på Kungliga Operans hemsida igårkväll, och där stod musikvalen listade, så idag, efter att jag skrivit klart min recension av Strindberg Noir, sätter jag mej och lyssnar igenom allt vad jag kan. 
Det är Beethovens 5:e pianokonsert.
Det är Jacques Offenbach Gaité Parisienne för orkester, samt suite 1 och 2 ur Cours méthodique för två celli. Vem hade en aning om att två cellosar hette Celli?
Eftersom jag på itunes har väldigt lite klassisk musik kopplar jag upp mej till Youtube och lyssnar där. Jag börjar med att skriva in Beethovens 5 och får upp Beethovens 5e symfoni. Det tar en stund innan jag inser att det är Beetovens 5:e Pianokonsert jag är ute efter, Opus 73, den som kallas Emperor. Jag lyssnar på  Zimerman -Bernstein play Beethoven 5th concerto(complete). Och pluggar lite Beethoven på Wikipedia. Jag lär mej att han inte alls - som jag trott - är några generationer tidigare än Mozart, utan samtida. Beethoven hade till och med hopp om att få studera hos Mozart. 
Offenbach är väldigt lättlyssnad.
Jag har lite problem att reda ut om fakta kring Gaité Parisienne, som verkar vara balettmusik som användes av Den Ryska Baletten, men det var efter Offenbachs död, så jag antar att dom har satt ihop stycket själva, på något sätt. I alla fall är det helt pepprat med slingor man känner igen. Och jag lär mej att Operett är en lättare, enklare form av opera. Jag anade nog det, men det är kul att få fakta. 
Igår kväll var jag på Boulevardteatern och kollade deras elevuppspel av Joyce Carol Oates Här Står Jag Framför Er Helt Naken. När jag skulle köpa biljett och skulle betala så frågade kvinnan i kassan om det inte var jag som hade en blogg, och när jag svarade ja fick jag en gratisbiljett. Det var första gången jag fick en gratisbiljett utan att känna någon. Här är min  RECENSION.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar