söndag 11 maj 2014

VÅRT FÖRAKT FÖR SVAGHET, Inspirerad av en bok av Harald Ofstad, Iscensatt av Mattias Brunn, Iscensatt av Joakim Rindå, Iscensatt av Victor Wigardt, Kostym Jenny Kronberg, Ljud Markus Åberg, Dramaturgisk konsult Carolina Frände, med Mattias Brunn, Victor Wigardt, följd av en debatt med Elisabeth Åsbrink, historikern Henrik Arnstad, Adam Cwejman och Cecilia Djurberg, Forum/Debatt på Studion Kulturhuset Stadsteatern, föreställning 92 2014.

Igår såg jag VÅRT FÖRAKT FÖR SVAGHET,  följd av en slags debatt på Kulturhuset Stadsteatern. 

"Jag tycker nämligen att själva upplevelsen av en föreställning är viktig. Den är den primära anledningen till att jag sitter där i publiken, dag ut och dag in, vecka efter vecka. Känslorna jag får när jag tittar. De medvetna och omedvetna tankarna som vaknar. Associationerna. Minnet av det jag sett är viktigt för mej. 
Och det är väldigt lätt att förstöra minnet av en upplevelse. Anta att du har sett en fantastisk uppsättning av Hedda Gabler, och du är helt upprymd och helt tom, och ljuset tänds i salongen och masserar dina sönderklappade händer och börjar samla ihop dina saker. Du är liksom i en liten bubbla, upplyft, berikad, nästan frälst. Då vill du inte höra någon säga:
”Gud vad hon såg fet ut i den där klänningen,”"

Låter det intressant? Här är resten:

http://minstengangiveckan.blogspot.se/2014/05/vart-forakt-for-svaghet-inspirerad-av.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar