måndag 12 januari 2015

MOZART OCH REMBRANDT, DEL 1 12/1 2015

Okej, jag får börja från början, och eftersom Januari ska vara Mozarts och Rembrandts månad, och nästan halva månaden har gått, så får jag sno mej på. Jag börjar med Mozart. Jag vet inte varför. Jag tror att Rembrandt är född tidigare, men jag är inte säker. Jo, det måste han väl vara?
Om nån säger Mozart, så tänker jag på Nattens Drottning, Bergmanfilmatiseringen av Trollflöjten, Suzanne Ostens Bröderna Mozart, där dom repeterade Don GiovanniAmadeus, filmatiseringen av Peter Shaffers pjäs, som gick på en biograf i Kalmar, över vilken jag, som gymnasiestudent, satt och försökte plugga till någonting.
Jag tänker också på Mozart-kulor, såna där chokladklädda bollar av mandelmassa och nougat, på en uppsättning av Amadeus på Dramaten som jag såg nyligen, och på en annan uppsättning, av Don Giovanni som jag såg på Operan 2014. Jag tänker på vitpudrade peruker, på knäkorta byxor i siden eller satäng, på vita långa strumpor och fladdrande skjortmanchetter. Jag tänker på Wien och Bonn och kejsare och Florence Foster Jenkins, och på underbarn och geni och förstås, på Salieri.

Wolfgang Amadeus Mozart föddes den 27 Januari 1756 i Salzburg. 
Konsthistoriskt är man mitt precis uppe i den neo-klassiska perioden, en stil som hämtade sin inspiration från konsten i det Antik Grekland, och det Antika Rom, och musikaliskt har man precis gått över från Barocken till Klassicismen, eller som man också kan säga: Wienklassismen. 
Hans fullständiga namn var Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart. Är inte det en tungvrickare? Försöka att säga den fem gånger. Theopilus låter ju inte alls så konstigt, om man jämför, även om det låter mer som något man kan hitta i filmjölk eller yoghurt.  Det är - givetvis - grekiskt och kan översättas till Kärlek till Gud, eller Vän till Gud
Chrysostomus, betyder Gyllene Mun, eller Mun av guld, på Grekiska, och det är förståligt inte ett vidare vanligt namn. Det fanns en Dio Crysostom, på hundratalet, en orator, författer filosof och historiker, och ett kristet helgon, John Crysostom, född 349 och död 407, som var ärkebiskop i Konstantinopel och skyddshelgon för Konstantinopel, utbildning, epilepsi, föredragshållare, oratorier och präster. 

Mozartkulan, eller Mozartkugeln, som den heter på orignalet, skapades 1890, av en konfektionist i Salzburg, Paul Fürst, som hyllning till hundrarårsdagen av Mozarts död, den femte december 1791. Konditoriet finns fortfarande kvar, påå fem ställen i Satlzburg, men eftersom man inte har pantent på konfektionskulan kan alla tillverka den, i vilda varianter, vilket många gör. Originalet är en liten boll av pistagemandelmassa, täckt av nougat, täckt av mörk choklad, och insvept i blåsilvrig aluminumfolie.


Och nu: Rembrandt: Rembrandt Harmenszoon van Rijn föddes 15 juli 1606, precis i början av Barocken, alltså. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar